Mystics


Lørdag 2. november // Bergen domkirke // 22.00

Søndag 3. november // Tyssedal Kraftverk, NVIM // 18.00

Mystics

2. november 2013 // Bergen domkirke // 22.00

3. november 2013 // Tyssedal Kraftverk // 18.00 

Konsentrasjonen om en enkelt tone er en nøkkel til mye av Scelsis musikk. I hans livs mest krevende periode, satte han seg ved pianoet og repeterte den samme tonen. Senere søkte han å formidle spenningen og kompleksiteten som kan ligge i dette enkle.

Kontemplasjon er utgangspunkt også for Pärt og argentinske Golijov. Sistnevnte portretterer en av jødedommens mystikere, hvis skrifter ønsket å forklare verden som ulike kombinasjoner av tegnene i det hebraiske alfabet. Hver sats er inspirert av språk som jøder har talt: Det gamle armeiske først, dernest det rike og sårbare yiddish, og til slutt et hellig hebraisk. Golijov reflekterer også ved hvordan mange store skalder har manglet evnen til å se. «Isaaks blindhet minnet meg om at det å komponere aller først var en kunst som handlet om å vår evne til å synge», sier komponisten.




Program

Arvo Pärt - Fratres 
Giacinto Scelsi - Hyxos 
Osvaldo Golijov - The Dreams and Prayers of Isaac the Blind

Medvirkende

Solister fra BIT20 Ensemble

Klarinett - Håkon Nilsen 

Konserten i Domkirken er en del av Bergen kirkeautunnale.  Billetter kjøpes via nettsiden her. 

I Tyssedal selges billetter i døren. 

 

English information

Focus on a single note is a key element of Scelsi’s music. During a particularly difficult period of his life Scelsi would sit at the piano repeating a single note over and over again; in his subsequent work he sought to convey the complexity in something so apparently simple. Golijov portrays a Jewish mystic and reflects on the fact that many great thinkers lacked ability to see. “Isaac’s blindness reminded me that composing is an art that first and foremost deals with our ability to sing,” says the composer. Fratres exists in several different versions; it explores a fascination with a life spent in quietude, centred on the office of the hours, drawn towards the inexpressible.